Suplemen Penting Untuk Stabilkan Hormon Wanita


Gambar : google

Dalam kesihatan wanita, hormon memainkan peranan yang penting. Turun naik hormon, terutama estrogen dan progesteron, akan memberikan kesan negatif ke atas emosi, daya keinginan seksual, kesuburan dan ovulasi wanita.

Ketidakseimbangan hormon juga boleh menyebabkan menopause pada umur yang lebih muda, dan beberapa gejala-gejala lain (seperti hot flashes dan sakit pada leher atau bahu).


Satu kajian dilakukan di kalangan wanita berumur 15-40 tahun, mendapati bahawa punca ketidakseimbangan hormon ada berhubung kait dengan pengambilan makanan yang tidak sihat, penggunaan ubat-ubatan dan faktor-faktor lain seperti kemurungan emosi, bebanan bekerja fizikal.
Sebanyak 70 daripada 127 wanita ini menghadapi haid yang tidak teratur, 49 wanita pula mengalami pertumbuhan rambut yang tidak normal (terutama di muka) dan 8 wanita yang mempunyai kedua-dua masalah ini.

Tidak banyak pilihan rawatan yang dapat diberikan. Kebanyakn doktor memberikan pil hormon atau pil perancang.

Saya mencadangkan kepada pesakit saya membuat pemeriksaan hormon, dan jika betul ada masalah ketidakseimbangan hormon, saya mencadangkan beberapa suplemen seperti Ekstrak Kacip fatimah, diambil bersama vitamin C dan E. Juga Omega 3.

rujuk: Safila Naveed, Department of pharmacy, Jinnah University for women Karachi, Pakistan. Hormonal imbalance and its causes in young females. Journal of Innovations in Pharmaceuticals and Biological Sciences.

http://needsvenue.com.my/ProductWeb.aspx?sq=2734bbac-092f-46fd-b061-a9151226e45f


Sumber Info : Facebook Dr Zubaidi Hj Ahmad

0 Comments